ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПЛАН РОБОТИ
З ОБДАРОВАНОЮ ДИТИНОЮ
( Лупаций Дар'я, Попа Анастасія )
№ з/п |
ЗАХІД |
ТЕРМІН |
1. |
Складання індивідуального плану роботи, добір творчих завдань |
Серпень - вересень |
2. |
Робота з батьками обдарованої дитини |
За потреби |
3. |
Організація індивідуальної роботи на уроці з дитиною, виконання завдань підвищеної складності |
Постійно |
4. |
Індивідуальні консультації з питань, що викликають цікавість чи труднощі |
Постійно |
5. |
Підбір додаткової літератури з предмета |
Протягом року |
6. |
Підготовка до участі в різних конкурсах з української мови та літератури, українознавства |
Протягом року |
7. |
Участь у конкурсах :
|
Жовтень Листопад Лютий |
8. |
Виконання завдань творчого характеру |
Протягом року |
Тема: Мовознавчий турнір.
Мета: Показати учням красу та багатство української мови; викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння спостерігати мовні явища; виховувати любов до рідної мови, свого народу, рідної землі.
Тип заняття: урок-турнір.
Обладнання: завдання для конкурсу «Мовне асорті», конверти з розрізаними прислів’ями для конкурсу «Знайди половинку», картки зі словами , аудіо записи пісень, «Поетичний вернісаж».
Хід заняття.
Умови турніру:
Кожна команда-учасниця має по 7-8 гравців. Обов`язково оголошується назва команди .
Ведучий: Найбільше й найдорожче багатство кожного народу – це його мова. Поки існує мова – доти живе й народ. Бажання знати мову не залежить ні від статі, ні від віку. Головне, щоб таке бажання було.
Ведучий: Сьогодні учасники нашого турніру продемонструють свої вміння, покажуть набуті знання. Тож бажаємо їм завзяття й привітаємо їх. І давайте послухаємо пісню про мову.
Конкурс № 1.
Розминка «Мовне асорті». Кожна команда має за 2 хвилини дати якомога більше відповідей на однакову кількість запитань. Секундант фіксує загальну кількість правильних відповідей.
Запитання для команди 6 – А класу.
1. Державна мова України.
2. З якого знаку починається діалог?
3. Який розділовий знак найпоширеніший?
4. Назвіть головні члени речення.
5. Як називаються літери, записані в певному порядку?
6. Що спільного в словах : льон, льох, Псьол ?
7. Скільки букв «о» в слові «молоко»?
8. Слово, що має багато значень.
9. Остання буква в слові «сім».
10. Назвіть одним словом нерозривні словосполучення.
11. Слова протилежні за значенням, називаються…
12. Скільки звуків у слові «джміль»?
Запитання для команди 7– А класу.
1. Усі звуки поділяються на ….
2. Слова, що мають спільний корінь.
3. Скільки звуків у слові «легенький»?
4. Який знак ставиться в кінці розповідного речення?
5. Чим закінчується і зима, і весна ?
6. Словник, з якого дізнаємося значення слів?
7. Сьомий відмінок нашої мови.
8. Частина слова перед коренем.
9. Речення з однією граматичною основою.
10. У що береться пряма мова?
11. Розмова двох осіб.
12. Що знаходиться всередині школи ?
Конкурс № 2.
«Знайди половинку».
У конвертах розрізані словосполучення. Командам треба якнайшвидше скласти їх.
1 команда Слово - не горобець, вилетить - не спіймаєш.
Вола в`яжуть мотузком, а людину – словом.
Усякому слову своє діло.
2 команда На язиці медок, а… (в душі льодок).
Мудрий не все каже, що знає, а… (дурний не все знає, що каже).
Чим розумний стидається… (тим дурень величається).
Конкурс № 3.
З букв одного слова складіть і запишіть інші слова. За кожне слово команді бал. Зачитують по черзі , повторюватися не можна.
ЛИСТОНОША.
Завдання для вболівальників.
Відгадати загадки.
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий усій шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
(Апостроф)
Завжди можу стать в пригоді,
Моїх порад вам не злічить.
І кажуть про мене в народі:
«Мовчить, а сто дурнів навчить».
(Книга)
Маленька, менша мачини,
Ні з ким не стану я боротись,
А при читанні, коли треба,
Й людини мову зупиню.
(Крапка)
Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок.
Усіх примушу я питати,
А сам ні пари з уст – мовчок.
(Знак питання)
Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, усім знайома.
Як вона зветься?
(Кома)
Як записати слово робота п’ятьма літерами? (праця).
Як записати в чотирьох клітинах словосполучення «суха трава»? (сіно).
З чого починається день? (З букви «д»).
Чим ранок починається, а вечір закінчується? (буквою «р»).
Конкурс № 4.
Поясність значення фразеологізмів:
- Дерти сім шкур До сьомого поту
- Сім п’ятниць на тиждень Сьома вода киселі
Конкурс № 5 «ВІДГАДАЙ ПРЕДМЕТ»
1. А зараз розпочинаємо найцікавіший конкурс нашого турніру. Увага, «чорна скринька»! У скриньці лежить те, що по-різному називається українською й російською мовами, хоч обидва слова походять від одного давнього кореня. З'явилося це слово в давньоіндійській мові, звучало приблизно як «шаккара» й означало «пісок». Згодом воно потрапило до Персії, потім до Австралії, звідти до Італії. Потім його запозичили німці. Від німців слово потрапило до поляків, а вже у поляків запозичили його ми, українці. Що ж у чорному ящику? (Обговорення командами варіантів відповідей)
Увага, правильна відповідь! Українською мовою — цукор, російською — сахар. В українську мову слово потрапило через польську «цукер» із німецької, а німці, у свою чергу, запозичили його в італійців «цуккеро», до яких воно потрапило з Аравії «суккар». До російської мови йшло коротшим шляхом: від персів до греків — «сакха-ром», а потім через Візантію на Русь.
2. У чорному ящику лежать два «яблука». Перше «яблуко» було завезено до Росії в XVII ст. з Голландії за наказом Петра І, а в Голландію потрапило з Америки. Його називали «земляне», або «чортове» яблуко. Друге «яблуко» було завезено з Південної Америки. Французи та італійці називали його «яблуком кохання», «золотим яблуком». Перша згадка про це «яблуко» в Росії датована 1780 роком. У цей час його вирощували тільки у приватному ботанічному саду Демидова в Москві. Завдання: назвіть «яблука», що лежать у чорному ящику. (Обговорення командами варіантів відповідей)
Увага, правильна відповідь: перше «яблуко» — картопля.
Колись королю Франції Людовику XVI подарували букет квітів цієї рослини. Король прикрасив гілочкою цього цвіту свій одяг. Так квіти картоплі увійшли в моду. За одну гілочку цих скромних і непоказних квітів платили часом і по 10 золотих монет. Селяни почали вирощувати цю рослину спочатку як квіти на продаж, а згодом — як їжу.
Друге «яблуко» — помідор. Чому їх називали золотими, а не червоними, червонобокими яблуками? Тому, що перші помідори, привезені з Америки, були жовтими, а на сонці здавалися золотавими. «Золоті яблука» італійською — помідоро.
КОНКУРС № 6.«РОЗВ'ЯЖІТЬ ЛІНГВІСТИЧНУ ЗАДАЧУ»
Якось на занятті гуртку образотворчого мистецтва вчитель загадав дітям намалювати з пам'яті предмети: учням першого ряду — лисичку, другого — косу, третього — лавку. Стежачи за роботою, учитель виявив, що діти малюють різні предмети. Чому таке трапилося? Скільки було членів гуртка, якщо кожен із них малював своє? Що, зрештою, вони малювали? У разі потреби скористайтеся тлумачним словником.
ВідповідьУ гуртку було семеро учнів. Ось перелік намальованого: лисичка — тварина, гриб; лавка — магазин, меблі; коса — дівоча, піщана, знаряддя праці.
КОНКУРС № 7 «ВІДГАДАЙ ПРИСЛІВ'Я»
Завдання: записати слова за алфавітом. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні букви слів складуть прислів'я.
Слова для 1-ї команди
Сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку, зовсім, доверху, чисто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз, горб, радощі, цукор.
Відповідь: азбука — до мудрості дорога.
Слова для 2-ї команди
Степ, стебельце, вівчар, жар, зала, вилов, відліт, вище, хороше, удруге, число, яйце, підріс, палац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хром.
Відповідь: вперта праця все переможе.
Звучить пісня про мову
КОНКУРС № 8 «МАЙСТРИ СЛОВА»
Завдання: написати міні-усмішку «Я посадив...», яка б складалася тільки з дієслів.
Звучить пісня про мову
Зразок учнівських творів
Моя яблунька
Побачив. Зрадів. Купив. Приніс. Викопав. Посадив. Полив. Доглядаю. Чекаю. Зацвіла. Милуюся. Достигли. Пригощаю.
Смачна картопелька
Скопала. Посадила. Полола. Обгортала. Викопувала. Раділа. Зібрала. Начистила. Варю. Пахне. Обідаємо. Смакуємо.
Ведучий: Слова… В вас мудрість вічна
І любов жива.
А хто же вас народжував, слова.
Хтось ті суцвіття звуків винаходив,
Що стали потім мовами народів.
Оголошуємо результати змагання. Вітаємо переможців ! ( Звучить пісня про мову )